tirsdag den 4. juni 2013

Crackflasher...

Modder, flasher, hacker, cracker... Mange navne for at tilpasse sin telefon.

Hver uge hører jeg showet All about Android i bilen på vej på arbejde. I det seneste afsnit havde de besøg af en gut fra Canada, som netop havde kigget på begrebet.
Hans holdning var, at der var større behov for at Modde ved de ældre Android versioner end der er nu. Han mente at hardware producenterne og Android nu er kommet så langt at der ikke er grund til at ændre på noget.

Jeg vil langt hen af vejen give ham ret. Der var mange mangler ved de tidligere versioner, som kunne afhjælpes med mods. Jeg hentede I øvrigt også langt flere widgets før i tiden, end jeg gør nu. Simpelthen fordi hardware producenterne selv levere langt det meste nu.

Men selvom jeg nok falder ind under den type han hentyder til, som hele tiden går og venter på næste udgave af sin custom rom (ikke fordi den man installeret fejler noget, men bare fordi der skal ske noget nyt) vil jeg stadig mene der er grunde til at roote/flashe/modde.

Her er nogle af de ting, som IKKE tilbydes af Samsung ud af æsken, som jeg mener har givet mig en bedre telefon (i hvert fald til mig)

Root:
Den typiske grund, man får stukket i hovedet til at roote er at det "giver dig fuld adgang til din telefon". Så kan man ellers sidde tilbage og tænke hvad man så skal bruge den adgang til.
Jeg har fx. givet adgang til at en NFC tag kan tænde for min GPS uden jeg skal se advarslen om at det kan koste data hver gang. Jeg har også slettet et par af systemets lydfiler, så jeg ikke skal høre en lyd når jeg sætter laderen til eller når batteriet nå ned på 20%.
Root er jo også udgangspunktet for at komme videre med installation af ny recovery og derefter custom rom.

Custom Rom:
Der er to typer af custom rom. De AOSP baserede, hvilket vil sige dem der er bygget på Googles rene version af Android. Og så er der de stock baserede, som er tweakede udgaver af producentens rom.
Jeg kan bedst lide looket og følelsen af de AOSP baserede (Samsungs Touchwiz er efter min mening direkte grimt). Men hvis man tager en AOSP baseret rom mister man også alle fordelene ved stock. For Samsungs vedkommende vil det Ex betyde at alle sensorerne til at holde skærmen tændt når man kigger på den, og i særdeleshed det overlegne kamera... Og dem vil jeg netop heller ikke leve uden. Derfor vælger jeg som oftest en stock baseret rom. Hvilket bringer mig videre til..

Kosmetisk mods:
.. Eller hva man nu kalder dem.. Themes kommer vel også med i den kategori. Det er her man får mulighed for at ændre på udseendet af alt det, man ikke ellers kan ændre. Statusbarens farve, ikoner, urets farve, gennemsigtighed af statusbaren osv. Herunder er også diverse udseende af knapper i telefonen.
Det er selvfølgelig ikke en nødvendighed at kunne ændre udseendet.. Men når man alligevel er igang med alt det andet kan man jo ligeså godt.

Brugbare mods og tweaks:
Her har jeg flere mods som jeg nødig vil være foruden. Nogle er indbyggede i en custom rom, og andre skal flashes separat. Dem skal man huske efter opdateret af rommen. Eksempler på disse mods:
NFC når skærmen er slukket eller på låseskærm.
Ingen advarsel når man skruer helt op for lyden med hovedtelefoner.
Mulighed for at skifte musiknummer med volume tasterne.
Langt tryk på tilbagetasten laber kill app.
Desuden er der de helt nørdede med tweak af volt, frekvens osv. Dem piller jeg selv nødigt for meget ved. Men her er mulighed for enten at fokusere på performance eller på batteritiden.

Så selvom hardwareproducenterne og Android er kommet langt siden de første udgaver, mener jeg helt klart at der er mening med galskaben.
Men jeg må også indrømme at det er vanedannende, og at man altid skal have det nyeste selvom den rom der ligger på kører som den skal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar